zondag 5 februari 2012

Als je weggeeft, krijg je!

Als je weggeeft, krijg je!

Job 7,1-4.6-718,15-20
Marcus 1, 29-39


“De schoonmoeder van Simon lag met koorts te bed; zij spraken Hem aanstonds over haar." Wat is Jezus, de Onbenaderbare, voor wie gelovigen als dood voor zijn voeten neervallen, benaderbaar voor de kleinen en de zwakken! Wat gaan ze vertrouwelijk met Hem om! Hij láát Zich ook door hen benaderen, niet om Zich te laten verheerlijken, maar om hun zijn barmhartigheid bewijzen en in zijn verrijzeniskracht te laten delen. "Hij ging naar haar toe, pakte ze bij de hand en deed haar opstaan”, deed haar verrijzen. “In de avond, na zonsondergang, bracht men allen die lijdend of bezeten waren bij Hem. Heel de stad stroomde voor de deur samen. Velen die aan allerlei ziekten leden, genas Hij." Wat een overvloed van barmhartigheid!
Paulus lijkt wel een andere Jezus. "Van allen onafhankelijk, heb ik mij de slaaf van allen gemaakt om er zoveel mogelijk voor Christus te winnen. Met de zwakken ben ik zwak geworden om de zwakken te winnen. Alles ben ik voor allen om er tot elke prijs enkelen te redden." Waar haalt Paulus de motivatie vandaan? Waar halen wij de motivatie vandaan om onszelf te geven zonder te ontvangen, zó te geven dat je er zelf niet beter van wordt, dat je er zelfs niet beter van wordt in je eigen ogen, dat je linkerhand niet weet wat je rechter doet? Paulus zegt: "Het is een taak die mij is toevertrouwd", door God. Ik doe het niet uit eigen beweging. De beweegreden of de beweegkracht ligt niet in mij, maar buiten mij, die ligt bij God. En als God iemand ergens toe roept, wordt dat waartoe Hij hem roept hem zo eigen, dat hij niet anders kan. "Broeders en zusters, dat ik het evangelie predik is voor mij geen reden om te roemen: ik kán niet anders. … Ik doe alles voor het evangelie om er ook zelf deel aan te krijgen."
Hier ligt het geheim van het evangelie, het geheim van het Rijk Gods. Het is het geheim van Jezus. Ik doe alles voor het evangelie, ik doe alles voor Jezus, om ook zelf deel te krijgen aan Jezus, aan het andere leven. Het is delen, uitdelen, jezelf wegschenken en je daardoor verrijken. Het is je leven verliezen om het te winnen; vermenigvuldigen door te delen. Je geeft weg, je houdt niets over, en je wordt er toch beter van. Als je weggeeft, krijg je!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten